Als we kijken naar het recente faillissement van e-bikefabrikant Amslod, dan zien we dat meerdere factoren hebben bijgedragen aan de ondergang van dit Nederlandse bedrijf. Hoewel de curator in het eerste faillissementsverslag rondom Amslod vooral wijst naar de te grote voorraad en terugroepacties, lijkt het complete verhaal complexer te zijn.
Terugroepactie als kantelpunt
Een cruciale gebeurtenis die het bedrijf hard heeft geraakt, waren de diverse terugroepacties van Asmlod. Neem bijvoorbeeld de terugroepactie van de Premium Plus serie in september 2024. Bij deze modellen werd een ernstig veiligheidsprobleem geconstateerd: de voorvork kon breken. Deze situatie heeft niet alleen tot directe kosten geleid voor het vervangen van voorvorken, maar heeft vermoed ik ook het consumentenvertrouwen geschaad.
De impact van deze terugroepactie werd pijnlijk duidelijk toen het bedrijf failliet ging voordat alle reparaties waren uitgevoerd. Verschillende klanten, zoals dhr. Verhoeff (bron Trustpilot), zitten nu met een onveilige fiets die ze niet kunnen gebruiken en weten niet waar ze terecht kunnen voor reparatie.
Dalende kwaliteit en klantenservice
Wat mij is opgevallen via de online reviews is de dramatische verslechtering van de klantenservice in de maanden voor het faillissement. Waar Amslod begin 2024 nog positieve reviews ontving, zag ik vanaf medio 2024 een duidelijke kentering. Klanten rapporteren:
- Extreem lange reparatietijden (tot wel 7 maanden)
- Onvriendelijke behandeling in winkels
- Gebrekkige communicatie
- Kwaliteitsproblemen met nieuwe leveringen
Bredere problemen in de e-bike sector
Het faillissement van Amslod staat helaas niet op zichzelf. De Nederlandse e-bikemarkt lijkt verzadigd te raken, wat blijkt uit een reeks faillissementen:
- Stella Fietsen (doorgestart)
- VanMoof (doorgestart)
- Qwic (doorgestart)
- Huyser (doorstart aangekondigd)
- Bayck (recent failliet, januari 2025)
Een gemeenschappelijk probleem bij deze elektrische fiets bedrijven was de overschatting van de marktvraag, resulterend in te grote voorraden. Deze voorraadproblemen, gecombineerd met toenemende concurrentie en seizoensgebonden verkoop, hebben de liquiditeitspositie van veel fabrikanten onder druk gezet.
Impact op klanten
Voor huidige Amslod-bezitters zijn de gevolgen ingrijpend:
- Aanbetalingen kunnen voorlopig niet worden teruggevorderd
- Geplande reparaties en onderhoud zijn geannuleerd
- Bestelde fietsen worden niet meer geleverd
- Fietsen in reparatie kunnen niet worden opgehaald
Er zijn gelukkig ook enkele lichtpuntjes: onderhoud blijft mogelijk bij Kwik-Fit, verzekeringen via Kingpolis blijven geldig, en de GPS-tracking functionaliteit blijft werken.
Toekomstperspectief
Met ongeveer 4.000 fietsen in voorraad zag Amslod curator Ronald Klarus afgelopen december 2024 nog wel mogelijkheden voor een doorstart (nog geen nieuws hierover). Gezien de recente succesvolle doorstarten van concurrenten zoals Stella, VanMoof en Huyser, is er hoop dat ook Amslod een nieuwe kans krijgt. Echter, de nieuwe eigenaar zal wel moeten afrekenen met de erfenis van kwaliteitsproblemen en een beschadigd merkimago.
De Nederlandse e-bikemarkt lijkt een keerpunt te hebben bereikt waarbij bedrijven zich moeten heroriënteren op hun bedrijfsmodel. Het directe verkoopmodel aan consumenten, gecombineerd met eigen winkels en servicecentra, blijkt kwetsbaar voor marktschommelingen en vraagt om een stevige financiële buffer.